Co je podnikatelský plán

Podnikatelský plán by měl dávat ucelený obraz o všech aspektech podnikání a smyslu založení firmy. Zájemce o podnikání by měl rozpracovat jednotlivé dílčí části podnikatelského plánu jako stručné informace o projektu, historie firmy/podnikatele, rozbor trhu a marketingová strategie, údaje o managementu, řízení firmy, zaměstnancích, cíle projektu a výhled do budoucnosti, prostorové zajištění, financování projektu, slabé a silné stránky. Podnikatelský plán by měl přesně definovat v jaké fázi se myšlenka/podnik nachází a jaké peníze (a kolik) potřebuje.

Podnikatelský plán je pro podnikatele jedním z klíčových dokumentů, něco jako jízdní řád. Zpracovat podnikatelský plán není až tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Můžete si myslet, že myšlenky, které máte v hlavě, jsou jasné a srovnané, ale v okamžiku, kdy je začnete dávat na papír, tak zjistíte spoustu nedostatků, nad kterými se budete muset ještě zamyslet Jinými slovy, podnikatelský plán je dokument, kterým oslovíte finanční sektor v případě, že budete chtít zaujmout investora či si půjčit od banky za účelem rozvoje vaší podnikatelské myšlenky.

TIP: Zkuste popsat Váš nápad na jeden list A4 a uvidíte, o kolik vám to zabere víc času, než jste si původně mysleli a plánovali.

Základní druhy podnikatelského plánu podle rozsahu:

1. Elevator pitch

(prezentace ve výtahu) – Ústní prezentace, která trvá maximálně 1 minutu.  Nikdy totiž nevíte kdy, kde a koho potkáte. Je důležité v tomto časovém rozsahu zaujmout např. obchodního partnera nebo také investora do vašeho podnikání, když např. zrovna jede s vámi ve výtahu a zároveň víte, že vám příští minutu neuteče. Elevavator pitch se to nazývá, protože je potřeba sdělit všechno podstatné (nikoli však know how) během pár okamžiků.

Tato minutová prezentace by měla obsahovat:

  • Co je moje myšlenka
  • Jak jsem s tou myšlenkou daleko
  • Jaké trhu existují pro uplatnění mé myšlenky
  • Jaké výhody mám na těchto trzích
  • Jaké výhody mám oproti konkurenci
  • Jak hodlám získat peníze
  • Kdo je součástí mého týmu
  • Jaký je potenciální zisk

TIP: Zkuste si odprezentovat váš podnikatelský plán před zrcadlem nebo před důvěryhodnou osobou nahlas a zjistíte, zda se vlezete do časového limitu, který si stanovíte. Obzvláště pokud hledáte investora pro váš projekt, je nutné mít takovou prezentaci dobře promyšlenou.

2. Executive summary 

Jedná se o písemný dokument maximálního rozsahu jedné A4. Jde vlastně o písemnou prezentaci ve výtahu, kterou můžete zanechat komukoli při své ústní prezentaci. Měl obsahovat body uvedené v Elevator pitch. Tento dokument byste měli mít neustále k dispozici pro případ, že se setkáte s někým, kdo by mohl být nápomocen vaší snaze získat kapitál. Executive Summary by neměl nikdy obsahovat detaily, které by vám mohly uškodit, ani se nejedná o kuchařku, s jejíž pomocí by mohl někdo vaší myšlenku okopírovat. Skutečné detaily se ponechejte až na plný podnikatelský plán.

3. Zkrácený podnikatelský plán 

Tento plán bude obsahovat všechny body plného podnikatelského plánu. Bude však mnohem povrchnější a každé části podnikatelského plánu bude věnovat pouze jeden či dva odstavce. Může posloužit tehdy, když chcete ochránit své obchodní tajemství a nechcete hned na začátku jednání vyložit všechny karty.

TIP: Zkrácený podnikatelský plán není maska, za kterou schováváme slabiny. Naopak v něm zakrýváme své silné stránky až do té doby, kdy budeme mít dostatečnou důvěru ve svého potencionálního partnera.

4. Plný podnikatelský plán 

V plném podnikatelském plánu budou stejné oblasti jako v Executive Summary s tím, že budou rozepsány ve větších detailech. Tento plán by měl obsahovat veškeré informace o našich myšlenkách a o našem podnikání. Plný podnikatelský plán může být vyžadován např. bankou při žádosti o úvěr nebo investorem, kterého oslovili vaše informace a myšlenky v Executive Summary.

Postup a užitečné informace jak napsat podnikatelský plán je přehledně zpracován v této publikaci Jak napsat podnikatelský plán – ke stažení

V případě pomoci při sestavování podnikatelských plánu se mohou také zájemci obrátit na podnikatelské inkubátory ve Zlínském kraji.

Zlínksý krajInovační infrastruktura Zlínského krajeNejlepší podnikatelský záměr: Můj první milion
KONTAKTY
  • Tel: +420 734 443 879
  • email: vanek@ticzlin.cz
  • Adresa: Vavrečkova 5262
    760 01 Zlín
© Copyright 2017. Všechna práva vyhrazena Technologické inovační centrum s.r.o.                                                                                                           Vytvořil: www.gthink.cz
Vavrečkova 5262,760 01 Zlín